Notatki z warsztatów geograficznych

W dniach 22-27 września klasy 2c i 3c wzięły udział warsztatach geograficznych, zorganizowanych  przez nauczycielkę geografii, panią Izabelę Zmudę. Podczas wyjazdu klasy miały okazję zwiedzić Chorwację, Słowenię i Włochy.

W niedziele 22 września po zbiórce wyruszyliśmy w podróż. Następnego dnia w godzinach porannych dotarliśmy do Narodowego Parku Jezior Plitwickich, wpisanego na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Mimo zmęczenia długą podróżą chętnie wyruszyliśmy zwiedzać. W parku mogliśmy zobaczyć zespół jezior z piękną, krystalicznie czystą, turkusową wodą oraz liczne wodospady. Mieliśmy okazję płynąć statkiem po największym jeziorze Kozjak oraz poruszać się po terenie Parku drogowym pociągiem. Po zakończeniu zwiedzania ruszyliśmy do hotelu, gdzie zmęczeni pełnym wrażeń dniem poszliśmy spać.

We wtorek z chęcią rozpoczęliśmy kolejny dzień zwiedzania. Celem drugiego dnia była jedna z największych atrakcji Słowenii, czyli Jaskinie Szkocjańskie, również wpisane na listę UNESCO. Na wszystkich duże wrażenie zrobiły zjawiska krasowe, imponujące stalagmity i stalaktyty, ogromne komory, a przede wszystkim  najdłuższy w Europie kanion podziemny z rzeką Reka oraz wiszący na wysokości 60 metrów most. Tego dnia po powrocie poszliśmy na pobliską plażę, podziwiać piękny zachód słońca oraz zamoczyć nogi w morzu Adriatyckim.

Dzień trzeci to zwiedzanie chorwackiego miasta Pula. Jest to największe miasto półwyspu Istra oraz najstarsze miasto w tej części wybrzeża morza Adriatyckiego. Po mieście oprowadzała nas pani przewodnik, która ciekawie opowiadała o zabytkach. Przewodniczka pokazała nam między innymi Amfiteatr, Bramę Herkulesa, Forum czy Świątynię Augusta. Po powrocie do hotelu musieliśmy zacząć pakować walizki i szykować się na ostatni dzień warsztatów.

Czwartek, najbardziej wyczekiwany przez nas dzień, czyli zwiedzanie Wenecji. Po tym włoskim mieście również byliśmy oprowadzani przez przewodniczkę, dzięki czemu wszyscy mogliśmy zobaczyć Bazylikę i Plac św. Marka, Pałac Dożów, Most Westchnień i Kanał La Grande, oraz dowiedzieć się ciekawych rzeczy o tych miejscach. Była też chwila na posmakowanie włoskich przysmaków, takich jak makaron, pizza czy lody. Po zakończeniu zwiedzania Wenecji warsztaty dobiegły końca. Zmęczeni i zadowoleni ruszyliśmy w drogę powrotną.

Wróciliśmy do domu zadowoleni i bogaci w nową wiedzę. Jesteśmy zachwyceni, że mogliśmy wziąć udział w tego typu wyciecze, która długo zostanie w naszej pamięci. [Marta Józefczak 3c]